Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Aandachtspunten bij het verzekeren van horecagelegenheden

Waar moet je op letten bij het verzekeren van horecagelegenheden? Wat zijn belangrijke aandachtsgebieden?

Iedere bedrijfstak brengt weer andere specifieke risico’s met zich mee. Graag leggen wij uit wat de aandachtspunten zijn bij het verzekeren van horecagelegenheden. 

Bij het verzekeren van bedrijfsrisico’s lopen de premies, beveiligingseisen en de dekkingen in de verzekeringen per verzekeraar sterk uiteen. In de praktijk blijkt ook vaak dat verzekeraars gespecialiseerd zijn in bepaalde bedrijfstakken. De ene verzekeraar is bijvoorbeeld sterk in het verzekeren van garagebedrijven, terwijl een andere verzekeraar zich meer richt op de horeca. Dat is in de loop der jaren ook zo gegroeid. De onafhankelijke adviseur kiest namelijk de beste verzekering bij een bepaald risico. Verzekeraars die in een branche sterk zijn, zullen ook meer risico’s binnen deze branche aangeboden krijgen.

Aandachtsgebieden bij Waar moet je op letten bij het verzekeren van horecagelegenheden? Wat zijn belangrijke aandachtsgebieden? – Wat zijn de beveiligingseisen?

De horeca brengt gemiddeld een hoog brandrisico met zich mee. Dat zie je vaak ook terug in de beveiligingseisen. Verzekeraars kunnen harde eisen stellen voordat ze een restaurant tegen brand willen verzekeren. Op verschillende plekken moeten brandblussers komen en ook kunnen er eisen gesteld worden om te bepalen of er wel of niet gefrituurd mag worden. Niet alleen bij het afsluiten gelden er strenge eisen. Bij een brandschade moet ook blijken dat de eisen nageleefd zijn. Niet voldoen aan de eisen kan er in het uiterste geval voor zorgen dat je geen schade-uitkering ontvangt.

Het aanvragen van de noodzakelijke verzekering moet nauwkeurig gebeuren

Voordat verzekeraars een pand verzekeren willen ze goed weten welke risico’s ze lopen. Hierdoor zijn de aanvraagprocessen redelijk complex en veelomvattend. Een eerste indruk krijgen ze aan de hand van antwoorden op vragen bij het aanvragen. Daarna schakelen verzekeraars vaak nog een expert in voor het inspecteren van het pand. Ze kunnen vaak geen totaalbeeld krijgen met alleen maar antwoorden en een paar foto’s. De expert zal de verzekeraar adviseren over het wel of niet accepteren van de verzekering. Na de inspectie kunnen er ook nog verzoeken komen van de verzekeraar om bijvoorbeeld extra beveiliging aan te brengen of om contracten af te sluiten voor het jaarlijks inspecteren van elektrische installaties en brandblussers.

Met het verzekeren van het pand en de inventaris ben je nog niet klaar

Bij het verzekeren van een horecagelegenheid gaan de eerste gedachten uit naar een verzekering voor het pand en voor de spullen in het pand. Dat zijn inderdaad belangrijke verzekeringen, maar daar heb je niet voldoende aan. Onderschat het risico van het aansprakelijk gesteld worden voor schade zeker niet. En bij brandschade kun je een claim indienen op de brandverzekeringen, maar de schade is groter. Je kunt tijdelijk geen omzet draaien, maar de vaste lasten blijven wel doorlopen. Dit kun je opvangen met een bedrijfsschadeverzekering. Ook het personeel moet verzekerd zijn en het risico van het ziek worden moet ook verzekerd worden. Een goed advies kun je dus echt niet zonder.

Denk om het huurdersbelang in een huurpand

De eigenaar van een pand zorgt voor het verzekeren daarvan. Alles wat erin staat en niet vastgenageld zit aan het pand verzekert de huurder. Vaak moet de huurder het pand nog deels verbouwen voordat het bruikbaar is voor een horecagelegenheid. Dus als huurder investeer je eigenlijk in het pand van de eigenaar. Als huurder heb je dus een belang in het pand. Dit kun je in de inventaris- en goederenverzekering meeverzekeren als huurdersbelang.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 28-06-2022. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.